הקלטת אולפן. לרובינו מתקשר צמד המילים הזה עם יום ארוך באולפן. כאשר כל אחד מחברי ההרכב נכנס לתא ההקלטה בתורו. מנגן / שר את תפקידו כמה פעמים עד שמתקבלת תוצאה מושלמת. אבל האם זו באמת הדרך הטובה ביותר להקליט את הפרויקט הבא שלכם?

כשאנחנו מאזינים למוזיקה מסחרית, אנחנו מצפים לשמוע משהו לא פחות ממושלם. הבעיה היא שאומנים רבים מאמינים שהקלטת אולפן קלאסית (הקלטת ערוצים) מוציאה את רוח החיים מהביצוע המוקלט. זאת מכיוון שכל אחד מחברי ההרכב מבצע את תפקידו בצורה סטרילית, ללא שום אינטראקציה עם הנגנים האחרים.
הפתרון לבעיה הזו הוא הקלטת אולפן לייב (באולפנים המותאמים לכך). בהקלטה מסוג זה, כל ההרכב מנגן את היצירה ביחד, כאשר ההקלטה מתבצעת בערוצים. הקלטה מסוג זה אמורה להנציח את הקסם הטמון בביצוע חי ולרוב היא עושה זאת. אבל גם שיטה זו טומנת בחובה לא מעט מגרעות פוטנציאליות.

אז מה באמת מתאים לכם יותר, הקלטת אולפן קלאסית או הקלטת לייב?

זו אחת השאלות השכיחות ביותר שעולות בפגישות עם אמנים לגבי פרויקטים חדשים. לכל אחת מהשיטות יש את יתרונות וחסרונות. לכן חשוב מאוד שתבינו לעומק את ההבדלים בין שתי השיטות. בפוסט זה אנסה להרחיב בנושא ולחלוק עמכם כמה תובנות שאולי יעזרו לכם להחליט מה יותר מתאים למוזיקה וליכולות שלכם, ובכך להגיע לתוצאה הטובה ביותר כתמורה לכסף שהשקעתם.

מה ההבדלים בין הקלטת אולפן קלאסית להקלטת לייב?

שתי השיטות נכנסות תחת הכותרת הקלטת אולפן. אבל האבחנה ביניהן יוצרת את הרושם המוטעה שמדובר בישויות נפרדות. למעשה, לשתי השיטות יש הרבה מן המשותף. שתיהן משתמשות (בגדול) באותן טכניקות, וכדי לקבל תוצאה טובה בכל אחת מהן תצטרכו אולפן טוב וטכנאי מיומן. יחד עם זאת, לכל אחת מהשיטות יש מכלול של יתרונות וחסרונות. מה שמבדל אותן אחת מהשנייה.

יתרונות בהקלטת לייב

  • התקשורת בין הנגנים יעילה וטובה הרבה יותר כשכולם מנגנים ביחד.
  • ביצוע חי עשוי להצית ניצוץ בין הנגנים, מה שיוסיף קסם, אנרגיה ו – FEEL למוזיקה.
  • לחלק מהאנשים ביצוע חי בדרך כלל מרגיש אמיתי ואותנטי יותר מהקלטת אולפן קלאסית.
  • חלק מהמוזיקאים ייתנו ביצוע הרבה יותר טוב ב"הופעה" חיה מאשר בהקלטה סטרילית.

חסרונות בהקלטת לייב

  • כל טעות בזמן הביצוע תוקלט, ללא כל אפשרות לתיקון נקודתי.
  • להגיע לביצוע מושלם של כל הנגנים בו זמנית עשוי להאריך משמעותית את זמן האולפן הדרוש.
  • אם אין כימיה בין חברי ההרכב, התוצאה עשויה להיות חסרת חיים ועומק.
  • כל חברי ההרכב חייבים להיות נוכחים בזמן ההקלטה, מה שעשוי להקשות על התיאום.
  • תאלצו לבחור את הביצוע הטוב ביותר, מכל הבחינות. גם אם זה אומר שתאלצו לוותר על סולו הגיטרה המאולתר המדהים שהיה דווקא בביצוע פחות טוב.
  • הקלטת לייב תאלץ את הטכנאי להתחשב בבעיות זליגה בבחירת המיקרופונים, דבר העשוי להשפיע על הסאונד.
  • בעיית הזליגה גם תגביל את הטכנאי, במידה מסוימת, במהלך המיקס, דבר שעשוי להאריך את הזמן הנדרש להגיע לתוצאה אופטימלית.
  • תהליך ההקמה לצורך הקלטת לייב דורש יותר תכנון ופתרון בעיות, ויארך יותר זמן.

יתרונות בהקלטת אולפן קלאסית

  • ניתן לתקן טעויות בביצוע בצורה נקודתית, ללא צורך להקליט את שאר התפקידים מחדש.
  • ניתן לבחור את הביצועים הטובים ביותר של כל נגן ועל ידי כך להגיע לתוצאה אופטימלית.
  • ניתן להתמקד בחלקים מהשיר כך שאין צורך לנגן את כל השיר מתחילתו עד סופו בצורה מושלמת, כל פעם מחדש.
  • אין חובה שכל חברי ההרכב יהיו נוכחים באותו זמן, דבר שעשוי להקל על התיאום.
  • קל ומהר יותר לערוך ערוצים שהוקלטו בנפרד מערוצים שהוקלטו בלייב, מה שחוסך זמן וכסף.
  • כשמקליטים עם מטרונום ניתן להעתיק ולהדביק מקטעים שלמים של מוזיקה במידת הצורך, מה שגם חוסך זמן וכסף.
  • לא אמורות להיות בעיות זליגה בין הערוצים, כך שאין הגבלה מבחינת בחירת מיקרופונים או תהליך המיקס.

חסרונות בהקלטת אולפן קלאסית

  • קשה לשחזר את האנרגיה הקיימת בביצוע חי, בתנאי אולפן "סטריליים".
  • השאיפה להגיע לביצוע המושלם עשויה לפגוע ב – FEEL ובאותנטיות של המוזיקה.
  • היכולת לחפש את אותו "הסאונד המושלם", עשויה בקלות להפוך להסחת דעת ובזבוז מיותר של זמן וכסף.
  • הגישה הקלה לאפקטים ושלל מכשירים לעיבוד סאונד עשויה לגרום לשימוש מוגזם בהם, מה שעשוי לפגוע בתוצאה.
  • לחלק מהאנשים הקלטת ערוצים עלולה להרגיש חסרת חיים ופחות אותנטית.

לפני שאתם בוחרים,האם לקחתם בחשבון את הזמן והעלויות שידרשו כדי להגיע לתוצאה שאתם רוצים?

פגשתי לא מעט אמנים שבחרו להקליט לייב, כשהם בטוחים שיצליחו להקליט שמונה שירים בארבע שעות ("לוקח לנו בד"כ שעה לנגן את כל הסט שלנו!!!"). לרוב הם מאמינים שיצליחו לעשות את זה אפילו בפחות זמן. הרי הם מריצים את כל הסט שלוש פעמים בחזרה וזה יוצא להם מושלם.
האמת היא שזה לא כל כך פשוט, מכיוון שהם שוכחים לקחת בחשבון טעויות וטייקים חוזרים, ושוכחים להקצות זמן לתהליך המיקס. בסופו של דבר, הם מספיקים להקליט רק חלק מהשירים. כאשר התוצאה רחוקה מאוד מהציפיות שלהם.
בירור קצר מגלה בד"כ, שהם ציפו לקבל תוצאה שנשמעת כמו אלבום מסויים שהם אהבו. מה שהם לא לקחו בחשבון הוא שמדובר באלבום שלקח שבועיים להקליט ועוד שבוע לעשות לו מיקס ומאסטרינג.

אבל מה עם האנרגיה וה – FEEL של הביצוע?

אז זה נכון שהקלטת לייב עשויה להנציח קסם מסויים שלא קיים בהקלטת אולפן קלאסית. אבל כדי לקבל תוצאה טובה בהקלטת לייב, הביצוע חייב להיות מאד מהודק וחברי ההרכב חייבים להרגיש בנוח עם מעמד ההקלטה כמו גם אחד עם השני. חשוב מאוד להבין שלנגן טוב בהופעה זה סיפור שונה לחלוטין מלנגן טוב לייב באולפן.
מצד שני, הקלטת אולפן קלאסית לא חייבת להיות סטרילית וחסרת חיים. מפיק טוב ידע ליצור את האנרגיה והדרייב המיוחסים בדרך כלל לביצוע לייב, ולגרום להקלטות להשמע אנרגטיות ומלאות חיים. היתרון הגדול של הקלטת ערוצים הוא שליטה מוחלטת על התהליך. כולל היכולת לתקן טעויות בצורה נקודתית. מה שמקנה הרבה יותר אופציות וחופש פעולה מבחינת המיקס.

לסיום, הנה רעיון קטן איך לשלב בין שתי השיטות

הנה לכם רעיון איך לשלב שין שתי השיטות. מה שיאפשר לכם להנות מחלק מהאנרגיה וה – FEEL של ביצוע חי יחד עם הדיוק והליטוש של הקלטת ערוצים. בשיטה זו ההרכב כולו יתן ביצוע חי עם ערוץ קליק, כשמה שמוקלט בפועל זה רק חטיבת הקצב. ההקלטה הזו תשמש אחר כך בסיס להקלטת נפרדת של שאר התפקידים. אמנם זה יאלץ את כולם להשתמש באוזניות לצורך מוניטורינג. אבל זה יאפשר לכולם לנגן יחד ולהפיק מחטיבת הקצב (בס ותופים בד"כ) את הקסם שבביצוע החי, ללא זליגות מיותרות. בסיום התהליך שאר חברי ההרכב יכולים להקליט את התפקידים שלהם, כל אחד בתורו.

כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.