מאסטרינג – אחרי שבפוסט הקודם הגדרנו במילים פשוטות מה זה בדיוק, הפעם בואו ונראה מה אנחנו יכולים לעשות כדי להפיק את המירב מהתהליך הזה.

כיום יש לא מעט אמנים שלומדים למקסס את המוזיקה שלהם בעצמם. אבל בעיני רבים מהם, מאסטרינג עדיין נחשב למשהו מסתורי ומבלבל. זו בדיוק הסיבה שהרבה אומנים מעדיפים להפקיד את השלב הזה בידיים של מקצוענים. העניין הוא שלעיתים עבודה עם מקצוענים עשוייה להיות בעייתית ומאתגרת. במיוחד כשמדובר באלה מאיתנו המתקשים לשחרר את השליטה לידיהם של אחרים.
אם הפקדת היצירה שלכם למאסטרינג בידיים של מישהו אחר מדאיגה אתכם, זיכרו שגם אם לא אתם עושים את העבודה, עדיין תוכלו להשפיע על התהליך. הנה כמה קווים מנחים לעבודה מול טכנאי המאסטרינג, שיעזרו להבטיח שתקבלו את התוצאות הטובות ביותר.

הקפידו לעבוד עם מישהו שמבין את המוזיקה שלכם

כולנו רוצים לעבוד עם טכנאי המאסטרינג הטוב ביותר, אבל האם אפשר באמת להגדיר טכנאי מאסטרינג כזה או אחר כטוב באופן מוחלט?
לכל אחד מאיתנו יש הגדרה שונה לגבי מה שנישמע טוב, כך שאין באמת אפשרות לדרג יכולות של טכנאי מאסטרינג מאחד עד 10. מה שכן ניתן לעשות הוא לקחת בחשבון מי מהמועמדים שאתם שוקלים באמת מבין את המוזיקה שלכם. זה לא שטכנאי המאסטרינג שתבחרו חייב להיות מעריץ שלכם. אבל אם אתם חולקים חזון משותף של איך מוזיקה טובה אמורה להישמע, זו התחלה טובה מאוד.

זיכרו לקחת בחשבון את המאסטרינג במהלך המיקס

העובדה שהמאסטרינג הוא השלב האחרון בתהליך הפקת המוזיקה, לא אומרת שצריך לחכות עד לסיום המיקס כדי להתחיל לחשוב על מאסטרינג. אין לכם מה לשלוח את השיר למאסטרינג לפני שאתם שלמים עם המיקס שלכם ב – 100%. נכון שלפעמים ניתן לעשות שינויים דרמטיים בסאונד בתהליך המאסטרינג, אבל המטרה של מאסטרינג אינה לשנות את הסאונד של השיר שלכם. במידה ויש בעיות במיקס שגורמות לכם לא להיות שלמים איתו, עשו כל מה שניתן לתקן אותן לפני שאתם שולחים את המיקס למאסטרינג.
לא מעט טכנאי מיקס מנוסים משתפים את טכנאי המאסטרינג שהם עובדים איתם, עוד בשלבים מוקדמים של המיקס, רק כדי לוודא שהם בדרך הנכונה.
סביבת העבודה של טכנאי המאסטרינג מאפשרת לו להאזין למוזיקה בצורה אופטימלית, מה שמאפשר לו לעלות בקלות על בעיות שעלולות לחמוק מאוזני טכנאי המיקס ולהציע להן פתרונות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא כל המיקסים מצריכים תיקונים. אל תילחצו אם טכנאי המאסטרינג לא חוזר אליכם עם רשימת תיקונים. לא מעט אומנים חסרים אובייקטיביות לגבי המוזיקה שלהם, מה שגורם להם לפעמים לחשוב שיש בעיות במיקסים שלהם, בעוד שבפועל הם נשמעים נהדר.
לא כל טכנאי המאסטרינג יוכלו/יהיו מוכנים לעבור איתכם תהליך כזה, אבל אם הם פתוחים לזה, אין שוב פסול בלשאול אותם לדעתם לפני שאתם סוגרים את המיקס שלכם.

התנתקו מהמיקס שלכם לכמה ימים לפני שאתם שולחים אותו למאסטרינג

תנו לעצמכם את הזמן הדרוש כדי להפיק את המירב מתהליך המאסטרינג. בהרבה מקרים כשתאריכי היעד מתחילים להתקרב והלחץ גובר, יש נטייה לדחות את המאסטרינג לרגע האחרון. אתם ממקססים את השיר עד לרגע האחרון ורק אז שולחים אותו לטכנאי המאסטרינג. מעבר לעובדה שזה משאיר לו פחות זמן לתיקונים, נדיר מאוד להצליח לגרום למשהו להישמע במיטבו תחת לחץ של זמן.
אחרי כמה ימים/שבועות רצופים של עבודה על מיקס, האוזן שלנו מתרגלת למה שאנחנו שומעים. כתוצאה מכך, אנחנו פשוט מפסיקים לשמוע הרבה מאוד אלמנטים בסאונד.
כדי להימנע מהטעות הזו, עליכם לשריין לעצמכם כמה ימים בהם תוכלו לנתק את עצמכם מהמיקס (אחרי שהחלטתם שהוא מוכן). לאחר כמה ימים כשתאזינו לו בראש נקי, רוב הסיכויים שתגלו לפתע בעיות במיקס שפיספסתם במהלך העבודה על השיר.

דעו למה לצפות

כדי שתהיו מרוצים מהתוצר הסופי חשוב להבין מה בדיוק עושה טכנאי המאסטרינג, גם אם אתם לא בדיוק מבינים איך מאסטרינג עובד.
אם אתם לא בטוחים למה לצפות מהשירים שלכם כשהם חוזרים ממאסטרינג,  נסו להכין את עצמכם על ידי האזנה לגירסאות של שירים לפני ואחרי מאסטרינג. ניתן למצוא לא מעט דוגמאות כאלה ברחבי האינטרנט וזה יסייע לכם לקבל מושג מה בדיוק מאסטרינג עושה ומה לחפש במאסטר טוב. היות והמאסטרינג הוא תהליך עדין יותר ממה שרוב האנשים מצפים, אימון השמיעה שלכם בצורה זו יבטיח שלא תתאכזו.

שאלו את טכנאי המאסטרינג איך אתם יכולים לעזור

לפני שאתם שולחים את השירים שלכם למאסטרינג, כדאי לשאול את טכנאי המאסטרינג מה אתם יכולים לעשות כדי להפוך את חיו לקלים יותר. לכל טכנאי יש צורת עבודה משלו וצרכים מוגדרים לגבי סוגי קבצים, תדרי דגימה שמות קבצים וכו'. תיאום הדברים האלה עם הטכנאי מראש יחסוך לכם ולו הרבה זמן, התעסקות וכאב ראש.
לעולם אל תשלחו קבצים למאסטרינג לפני שבדקתם אותם. לא, זה לא מספיק רק לעבור וויזואלית על צורת הגל! האזינו לכל שיר במלואו לפני שאתם שולחים אותו. אתם עלולים לגלות שייצאתם את הקובץ עם ערוץ מושתק בטעות או שזו בכלל הגירסה הקודמת של המיקס. חסכו לכולם את הצורך בעבודה כפולה על ידי בדיקה נוספת של החומר לפני שאתם שולחים אותו.
חשוב מאוד לשאול את טכנאי המאסטרינג לגבי סבבי תיקונים לפני תחילת תהעבודה. כדי שתדעו מה לעשות אם אתם לא מרוצים מהתוצאה שקיבלתם.
תיאום ציפיות וסיכום תהליך העבודה מראש הופך את העבודה לקלה ונעימה יותר, ואתכם ללקוחות שקל יותר לעבוד איתם. ברוב המקרים זה ייתן לטכנאי יותר מוטיבציה ויותר זמן לעשות לכם עבודה טובה.

הבהירו לטכנאי המאסטרינג בדיוק מה אתם רוצים

חשוב מאוד להגדיר מראש למה אתם מצפים בסיום התהליך. הרבה טכנאי מאסטרינג יבקשו מכם לצרף לכם שירים אחרים שישמשו כדוגמה לסאונד שאתם מחפשים. בחרו את השרים האלה בזהירות מכיוון שאמורה להיות להם השפעה גדולה מאוד על איך המוזיקה שלכם תישמע.
אל תבחרו בשירים בגלל שאתם אוהבים אותם, אין לזה שום קשר לסאונד! בחירת השירים צריכה להתבסס על הרלוונטיות שלהם מבחינה סגנונית ועל האווירה שהם יוצרים.
אם אתם לא מוצאים שירים שמשקפים נאמנה את החזון שלכם, נסו לבטא את זה במייל או להסביר את זה על כוס קפה. ככול שטכנאי מאסטרינג יבין יותר טוב מה בדיוק אתם רוצים, כך יהיה לו יותר קל לעשות את עבודתו ולגרום למוזיקה שלכם להישמע הכי טוב שאפשר.

לסיכום, מערכת יחסים ארוכת טווח עם טכנאי המאסטרינג יכולה להיות לעזר גדול בקריירה שלכם. ברגע שיש לכם מישהו שאתם סומכים עליו עם המיקסים שלכם, תרגישו הרבה יותר בנוח להפקיד בידיו את השירים שלכם. כמו בכל מערכת יחסים אחרת בתעשיית המוזיקה. מערכת יחסים טובה עם טכנאי המאסטרינג חייבת להיות מבוססת על תקשורת פתוחה וברורה. ככל שתהיו בטוחים יותר שאתם רואים את הדברים באותה צורה כך תהיו מרוצים יותר מהתוצאה הסופית.

כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.