מאסטרינג נחשב בעיני רבים כתהליך מסתורי. לא לכולם ברור מה בדיוק זה עושה ולמה בכלל צריך את זה. הפוסט הזה נכתב במטרה להסיר לפחות חלק ממעטה מסתורין מעל התהליך הזה. אני מקווה שהוא יעזור לכם להבין את התהליך וייתן לכם את הכלים להחליט בצורה מושכלת באם אתם צריכים אותו.

אז אחרי חודשים של חזרות אתם נכנסים סוף סוף לאולפן להקליט את האלבום החדש שלכם. אתם מבלים שבועות ברדיפה אחרי הטייקים המושלמים לכל תפקיד ותפקיד. בסיום ההקלטות אתם מתחילים את תהליך המיקס. יושבים עם הטכנאי שעות על כל שיר עד שאתם מקבלים בדיוק את התוצאה שדמיינתם בראשכם. בסיום התהליך אתם טופחים אחד לשני על השכם, בטוחים שהגעתם סוף סוף לתוצאה המושלמת. אלא שאז הטכנאי אומר לכם

זהו, נשאר לכם רק לעשות מאסטרינג לשירים ותהיו מוכנים לצאת לדרך.

אההה … מה?

אני מניח שכל מי שקורא את המאמר הזה מכיר את התהליך הנקרא מיקס. רובכם יודעים שבהופעה משתמשים במיקסר על מנת לאזן את העוצמה, הצידוד וטווח התדרים של כל כלי ומיקרופון. זה נעשה על מנת להבטיח שהסאונד שמגיע לאוזני הקהל יישמע מאוזן. אתם גם עשויים להכיר את תהליך המיקס באולפן, המוסיף למה שכרגע הזכרתי שימוש באפקטים שונים דוגמת ריוורב דיליי קורס וכו', על ערוצים בודדים או על כל המיקס.

בין אם על הבמה או באולפן. תהליך המיקס מיועד לאזן בין הכלים השונים ו"להדביק" את השיר. גם ברמה הפרטנית של ערוצי הגיטרה הסינטי או השירה. וגם ברמה הכללית של קשירת הכל ביחד.

אז אנחנו יודעים מה זה מיקס, אבל מה זה מאסטרינג?

בקצרה, מאסטרינג מאגד בתוכו את כל העבודה המבוצעת על קובץ הסטריאו הסופי של השיר או האלבום.

במקור תהליך המאסטרינג היה תהליך טכני לחלוטין, שמטרתו הייתה להתאים את החומר המוקלט להעברה לאמצעי האיחסון (מדיה) הסופי, שהיה אמור לנגן אותו. עם הזמן והתקדמות הטכנולוגיה, החלו להתווסף למאסטרינג תהליכים שנועדו לטפל בסאונד של החומר המוקלט, כדי להתאים אותו לסוגי המדיה החדשים שהופיעו בשוק(לדוגמה תקליטים, דיסקים וכו').

כיום, כשהמדיה הדיגיטלית היא הפורמט המועדף לצריכת מוזיקה, המיקוד העיקרי של תהליך המאסטרינג עבר ברובו לשיפור ושידרוג הסאונד של קובץ הסטריאו הסופי של המיקס.

אבל האם זה לא תפקידו של המיקס למטב את הסאונד של השיר ולהתאים אותו להאזנה?

זה נכון שמטרתו של המיקס היא לגרום לשיר להישמע הכי טוב שאפשר. תהליך המיקס מתמקד בשיר ספציפי במטרה להקנות לו את הצבע והאיזון המבוקש, כשהמיקוד ברובו הוא בטיפול בערוצים בודדים.

המיקס לא בהכרח מתמקד בנושאים כמו העוצמה הסופית של השיר, הטווח הדינמי שלו, רוחב תמונת הסטריאו שלו, או בשיקולים הקשורים לאיך השיר אמור להישמע בפלטפורמות ההשמעה הרבות שהמאזין עשוי להשתמש בהן. את כל אלה עושה המאסטרינג.
בגדול אפשר לחלק את תפקיד המאסטרינג לשלושה תחומים עיקריים:

  • להקנות לחומר המוקלט את הליטוש הסופי מבחינת סאונד.
  • במקרה של אלבום או אי. פי. להבטיח אחידות בסאונד בין הרצועות השונות. דבר שהוא קריטי ליצירת חווית האזנה טובה לצרכן.
  • להכין את החומר המוקלט להפצה בפלטפורמות השונות.

איזו השפעה יש למאסטרינג על הסאונד?

אחת המטרות של המאסטרינג היא לתקן בעיות איזון קלות במיקס ולהדגיש מאפיינים מסוימים של הסאונד. התהליך נעשה על ידי טיפול רוחבי ובדרך כלל עדין מאוד, בקובץ המיקס הסופי (לרוב קובץ סטריאו). כדי לעצב את הסאונד הסופי של החומר המוקלט, המאסטרינג עושה שימוש  בכלים כמו אקוולייזרים, קומפרסורים ולימיטרים. המטרה הסופית של התהליך היא להבטיח שהחומר המוקלט יישמע נכון וטוב בכל פלטפורת האזנה קיימת.

איזו השפעה יש למאסטרינג על האחידות של אלבום?

כשמדובר באלבום או אי.פי., אחד השיקולים שחייבים לעשות במהלך מאסטרינג הוא איך השירים באלבום עובדים ביחד כשמנגנים אותם אחד אחרי השני. האם הסאונד נשמע אחיד? האם יש הבדלים בעוצמה? האם לאלבום יש "אופי" מסויים והשירים מתנגנים בצורה אחידה שלא מצריכה את המאזין לשנות את העוצמה בין שיר לשיר?

מאסטרינג מסוג זה יכלול בנוסף לטיפול שהוזכר בפיסקה הקודמת, בדיקה והתאמות של הסאונד של השירים הבודדים ביחס אחד לשני, כשהם מנוגנים ברצף. חשוב להבין שלא מדובר כאן על העברה של כל השירים דרך אותו תהליך עיבוד כדי לקבל סאונד אחיד. המטרה היא למצוא את הדרך למזער את ההבדלים בסאונד בין השירים תוך כדי שימור (ולעיתים גם שיפור) האופי הייחודי של כל אחד מהם. מה שידרוש ברוב המקרים טיפול שונה לכל שיר.

ומה לגבי התאמה לכל פלטפורמות ההאזנה?

השלב האחרון במאסטרינג עוסק בהכנה להפצה. השלב הזה משתנה בהתאם לפורמט ההשמעה המבוקש. במקרה של CD, זה יכול לכלול המרה של האודיו לפורמט של 44.1Khz / 16 Bit, הוספת מטא-דאטה לכל אחת מהרצועות ועוד נתונים הדרושים בייצור CD. להפצה באינטרנט, התהליך עשוי לכלול התאמות בעוצמה כהכנה להמרה לפורמטים כגון AAC ו – MP3 ברזולוציה גבוהה והספת מטא-דאטה לקבצים.

לסיכום, בין אם המוזיקה שלכם מיועדת לסטרימינג, דיסקים או תקליטים, מאסטרינג הוא תהליך קריטי בהנגשת המוזיקה שלכם לקהל. אפשר לראות בשלב הסופי הזה מעין גשר בין היצירה שלכם לעולם של המאזינים.

.

כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.