מכירים את הסיטואציה בה נתקעתם בשלב מסוים במהלך עבודה על שיר חדש? למרות שאתם מנגנים את השיר שוב ושוב, שרפתם כבר שעות בחדר החזרות בניסיונות של כל דבר שעולה על דעתכם ועדיין אינכם מצליחים להתקדם בתהליך ההפקה והקסם פשוט לא קורה…

כמפיק מוזיקלי פונות אלי לא מעט להקות שנתקעות בדיוק במקומות האלה ומבקשות עזרה. במצב כזה, אני מבקש מהלהקה לבצע את השיר בשלמותו כמה פעמים ברצף. במהלך ההאזנה אני נוהג לשאול את עצמי כמה שאלות,  שמטרתן לעזור לי לאבחן במדויק את הבעיה.
אם גם אתם נתקלתם במצב כזה, לפני שאתם מרימים ידיים ועוברים לשיר הבא, הנה 8 שאלות שעליכם לשאול את עצמכם. התשובות לשאלות האלו עשויות לעזור לכם לאבחן את הבעיה בצורה מדויקת ולפתור אותה.

האם כל הנגנים מכירים את התפקידים שלהם בצורה יסודית?

בדקו אם יש מישהו מהנגנים שלא לגמרי בטוח לגבי התפקיד שלו. בניית שיר משולה לבניית פאזל בו כל נגן / כלי / תפקיד מהווה חלק מהפאזל. אין שום דרך “להעמיד” את השיר ולגרום לו לעבוד מבלי שכל אחד מהנגנים ישלים את החלק שלו בפאזל.

האם כולם מנגנים את התפקידים שלהם בצורה זהה בכל פעם?

שאלה זו קשורה גם לשאלה הקודמת. תפקיד (שהוא לא סולו או אלתור מכוון) חייב להיות מנוגן בצורה זהה בכל פעם. כל שינוי בתפקיד מוגדר עלול לפגוע בדבק של העיבוד ובהידוק הכללי של השיר (בהנחה שלא מדובר על מוזיקת ג’אז המבוססת על אלתור).

האם קיימת דינמיקה בנגינה?

דינמיקה היא תנאי הכרחי אם רוצים שהשיר “יעבוד” ולא יהיה משעמם ו/או מונוטוני. בדקו האם השיר “נושם” מבחינת ווליום ודינמיקה? האם יש שינוי בעוצמה של הבתים לעומת העוצמה של הפזמונים או הגשר.

האם ההידוק של השיר נפגע כשמנסים לנגן חלש?

שיר חייב להיות מנוגן בצורה מהודקת ומדויקת. לפעמים קל יותר לנגנים (במיוחד אם אין להם הרבה ניסיון) לנגן בצורה יותר מהודקת כשמנגנים חזק. במקרה כזה, החלקים החזקים של השיר יישמעו טוב בעוד הרכים / החלשים שלו יתפזרו ויאבדו מיקוד. האם הדיוק והסאונד של הנגנים נפגע כשהם מנגנים חלש יותר?

האם ההתחלות והעצירות בנגינה מהודקות?

אחד הדברים המרשימים ביותר בהאזנה לשיר הוא הדיוק וההידוק של הנגנים בהתחלות ובעצירות של הנגינה. מדובר כאן לא רק על תזמון מדויק, אלא גם על האופי והדינמיקה שמפיק כל נגן. אם לדוגמה, רוב הנגנים מנגנים עצירה כסטקטו חד ועוצמתי בעוד אחד הנגנים מנגן אותה כצליל מתמשך ורך, זה יישמע רע. האם כולם מנגנים את העצירות וההתחלות באותה צורה?

האם חטיבת הקצב מנגנת בצורה מהודקת?

מעבר לשאלת הדיוק הקצבי של המתופף והבסיסט, יש חשיבות מכרעת לאינטראקציה ביניהם. הבסיסט והמתופף חייבים למקד את מירב תשומת הלב אחד בשני בצורה שתגרום להם לנגן ביחד לא רק מבחינה קצבית אלא גם מבחינת הדינמיקה (מה שלפעמים אפילו יותר חשוב…). זו הדרך היחידה לגרום לחטיבת הקצב של הלהקה ליצור את “הגרוב” שהוא אחד הגורמים המכריעים בהצלחה של כל שיר. האם המתופף והבסיסט “יושבים” מבחינה קצבית? האם הדינמיקה בנגינה שלהם תואמת? האם הם מנגנים ביחד בצורה מהודקת?

האם הטמפו מתאים לשיר?

לפעמים קשה לנסות דברים חדשים ו/או שינויים מרחיקי לכת, מכוח ההרגל. אם התרגלתם לנגן את השיר בטמפו מסוים, לא בטוח שתחשבו על האופציה לבדוק איך ישפיע שינוי הטמפו על הדרייב של השיר. נסו לנגן את השיר קצת מהר יותר ולאט יותר ובדקו איך זה משפיע על השיר. האם זה מוסיף לו דרייב או אולי הופך אותו למרוח / מהיר מדי?

האם הסולם מתאים לזמר?

קשה להפריז בחשיבות התאמת השיר למנעד הקולי של הזמר/ת. אבל השאלה כאן היא לא רק האם הסולם גבוה / נמוך מדי לזמר.
לסולם יש השפעה גדולה מאוד על הגוון הקולי של השירה. החלק הנמוך של המנעד הקולי יפיק גוון קול שונה לחלוטין מהחלק הגבוה שלו. האם גוון הקול שמתקבל מתאים לשיר? שאלה נוספת היא האם הזמר/ת מתקשה להגיע לצלילים מסוימים ונאלץ/ת לעבור לפלצט? אם כן, איך זה משרת את השיר?

אם אחרי ששאלתם את עצמכם את כל השאלות האלה אתם עדיין לא מצליחים להתקדם, אולי כדאי שתחזרו לשיר הזה ביום אחר. לפעמים כשמתחילים מחדש עם ראש נקי מצליחים לעבור את המשוכה ולהמשיך להתקדם. גם אם תגלו שהעיבוד של השיר לא טוב כמו שחשבתם ועליכם להתחיל מהתחלה, אתם עדיין נמצאים בדרך לפתרון הבעיה ולהשלמת השיר.

כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.