כמפיק מוזיקלי, יוצא לי לשוחח עם לא מעט אמנים צעירים, הנמצאים בתחילת דרכם. לרוב, השאלות בשיחות אלה סובבות סביב נושאים כמו שיווק ומיתוג, או לבטים האם להוציא סינגל, אי.פי. או אלבום. למרות חשיבותם הרבה של נושאים אלה, העיסוק בהם מגיע לרוב בשלב מוקדם מדי.
פעמים רבות מדי, אני נתקל באמנים צעירים (וגם צעירים פחות…), שעדיין לא גיבשו לעצמם את הזהות והאמירה האומנותית שלהם; מה שלא מונע מהם לנסות לרוץ קדימה בכל הכוח, תוך שהם עושים טעויות שיהיה להם קשה מאד לתקן בשלבים מאוחרים יותר.

כאמנים, חשוב מאוד שתבינו שהמוצר אותו אתם מנסים למכור הוא לא סינגל. המוצר הוא – אתם. כמו כל מוצר אחר, המוצר שלכם לא יימכר כל עוד הוא לא "גמור". לקהל הפוטנציאלי שלכם צריך להיות ברור לחלוטין מה המוצר שאתם מוכרים. כל עוד זה לא ברור להם, הם לא יצליחו להבין את האמנות שלכם, להזדהות עימה ולרצות לקנות אותה.
בפוסט הזה אתמקד בכמה תהליכים פנימיים חשובים, שאתם חייבים לעבור עם עצמכם כאמנים, לפני שאתם מתחילים לשחרר את המוזיקה שלכם.

עיצוב החזון

כאמנים, אמורה להיות לכם אמירה שהיא ייחודית רק לכם. אמורה להיות לכם דרך ייחודית לומר אותה ואתם אמורים לדעת בדיוק מי הקהל לו אתם רוצים להעביר אותה. אפשר לסכם את כל זאת במילה אחת: "חזון".

החזון שלכם צריך להיות ברור לכם לחלוטין, עוד לפני שאתם מתחילים ליצור לעצמכם עולם מוזיקלי של סיפורים ותחושות, ולנסות לשתף בו אנשים.

לפני שאתם ממהרים להוציא סינגל, ישנן 3 שאלות עיקריות שעליכם לשאול את עצמכם, כדי שתוכלו להגדיר בבהירות את החזון שלכם לעצמכם ולקהל הפוטנציאלי שלכם.

  • איך הייתם רוצים שדמותכם תצטייר לקהל כאמנים?
    לדוגמא, האם תרצו להצטייר כאמנים שנאבקים כל הדרך ומייצגים את האנשים "הרגילים"? אולי תרצו להצטייר כמזוהים עם קהילה מאד מסוימת / ליצור קהילה משלכם? אולי מטרתכם היא בכלל להצטייר כאמנים חתרנים המציגים אצבע משולשת לממסד?
  • איזו אישיות תרצו להקרין לקהל שלכם דרך המוזיקה?
    לדוגמא, האם זה הטיפוס היציב והחזק עם לב ענק ורגליים על הקרקע? האם זה הטיפוס הכיפי, הקליל והמוזר? או שאולי תעדיפו את הטיפוס המוחצן, נטול הדאגות, השופע ביטחון עצמי?
  • עם איזה מסר הייתם רוצים להיות מזוהים בעיני הקהל שלכם?
    לדוגמא, האם תרצו לעודד אנשים לרדוף אחרי החלומות שלהם ולא לוותר? אולי המסר שלכם צריך להיות שאהבה היא הדבר החשוב ביותר ואסור לוותר עליה? או שאולי מה שחשוב זה "סקס, סמים ורוקנרול", החיים קצרים וצריך להנות מכל רגע?

הגדרה מלאה וברורה של החזון שלכם בתור אמנים היא הבסיס לכל שאר הדברים, מהשירים שלכם דרך המיצוב והמיתוג הויזואלי שלכם, המסר והתדמית שלכם בתקשורת ועד לפיתוח הנוכחות שלכם על במה.
אם אין לכם תשובה ברורה על כל אחת מהשאלות האלה, רוב הסיכויים שגם הקהל לא ממש ידע "איך לאכול אתכם". אם אתם לא מבינים את עצמכם איך אפשר לצפות ממישהו אחר להבין אתכם?

בחירת החומר

לאחר שהבהרתם לעצמכם בבירור מה החזון שלכם, הגיע הזמן להתמקד באמנות עצמה. השלב הראשון הוא להבין כמה חומר יש לכם באמת, ומה שחשוב יותר – כמה ממנו באמת מוכן.
האם יש לכם המון רעיונות אבל עדיין לא כתבתם אפילו שיר אחד? האם יש לכם כמות שירים שתספיק בדיוק לאלבום או לאי.פי? או שאולי דווקא יש לכם המון שירים מוגמרים לבחור מהם?

חשוב מאוד להבין שגם אם בכוונתכם להוציא כרגע סינגל ולא אלבום, עליכם להכין כמות מספקת של חומרים נוספים, שתאפשר לכם ליצור המשכיות בשחרור החומרים שלכם לקהל. 

בין אם אתם נוהגים לעבוד על הרעיונות שלכם עם מפיק כדי להפוך אותם לשירים, או שיש באמתחתכם מאגר של שירים מוכנים ואתם ממשיכים לכתוב כל הזמן – זו תהיה טעות  לצאת לדרך לפני שאספתם כמות מספקת של שירים / רעיונות, שתוכלו להגדיר אותם בלב שלם כמספיק טובים כדי להציג אותם לקהל שלכם.

בנקודה זו חשוב מאוד להבהיר שאין ממש דרך להגדיר שיר מסוים כ"טוב" מכיוון שאין דרך אמיתית ומדויקת למדוד זאת. היות ואינכם יכולים לשפוט את היצירה שלכם בצורה אובייקטיבית, הדרך הטובה ביותר להבין עד כמה היא טובה היא לחשוף אותה לכמה שיותר אנשים שאתם מכירים ובוטחים בהם, ולבקש מהם לחוות דעה אובייקטיבית.

חשוב לציין שתהליך בחירת השירים טומן בחובו כמה מלכודות נפוצות, מהן כדאי להזהר. לדוגמה, אתם עלולים להעדיף בבחירתכם שירים חדשים בלבד, מכיוון שכתבתם אותם לאחרונה ואתם עדיין נרגשים לגביהם. או שתרצו לכלול את כל השירים שלכם, מבלי לבדוק את ההתאמה ביניהם או בינם לבין החזון שלכם. אם אין לכם מספיק שירים טובים תמיד תוכלו לכתוב עוד. אם יש לכם יותר מידי, הקפידו לעשות בחירות חכמות וזכרו שתמיד אפשר להוציא עוד אלבום.

התייחסו לבחירת השירים כמו לתערוכת אומנות במוזיאון. בחרו את החומרים הטובים ביותר, וודאו שהבחירה שלכם מייצגת את האמנות שלכם על כל גווניה, אבל הקפידו ליצור נושא מרכזי, המאחד את הכל תחת כותרת מוגדרת שהקהל יכול להתחבר אליה.

התאמת המטרות

לאחר שהבהרתם לעצמכם את החזון שלכם ובחרתם את החומר אותו תרצו "להציג", הגיע הזמן לבחון את ההתאמה בינם לבין המטרה שלשמה אתם רוצים להוציא  סינגל, אי.פי או אלבום.
בנקודה זו רובכם וודאי תוהים מה לא ברור כאן? הרי לכל האמנים יש את אותן מטרות; לקדם את עצמם, להפוך את האמנות שלהם למקור פרנסה ולהציג אותה לעולם, להזין ולהגדיל את קהל המעריצים שלהם, לפתח את הזהות הבימתית שלהם וכו'.

אבל בעוד שהמטרות עצמן ברורות לחלוטין, חשוב לבדוק האם יש התאמה בינן לבין החזון שלכם והחומר שבחרתם.
לדוגמה, אם מטרתכם היא להופיע עם החומר שלכם במופעים המיועדים לכל הגילאים, כדאי להיזהר משימוש במילים מסוימות. כדאי גם לוודא שדמותכם והמסרים שלכם מתאימים לקהל שאתם מכוונים אליו. לחילופין, אם כל מה שמעניין אתכם הוא החזון המוזיקלי והמסר שלכם, אולי אין צורך להקפיד שהשירים שלכם יתאימו לפלייליסט או לקהל כמה שיותר רחב.

לסיכום, ע"מ להצליח לחלוק את האמנות שלכם עם העולם ולהפוך אותה למקור פרנסה, יש להבין שמדובר במוצר, שבמובנים רבים אינו שונה מכל מוצר אחר.
מה שמייחד את המוצר שלכם הוא היותו שילוב בין האמנות שלכם לבין הדמות / תדמית שלכם כאמנים. שילוב זה אינו ניתן להפרדה, שכן לאף אחד מהחלקים אין זכות קיום כמוצר בפני עצמו.
על מנת שתצליחו למכור אותו, עליכם לוודא שהמוצר שלכם מוגדר וברור לחלוטין (ולא רק לעצמכם), שניתן לתת לו כותרת שתתאר אותו במדויק גם למי שלא מכיר אותו, ושהדמות שלכם כאמנים מדברת לקהל הפוטנציאלי שלכם. זכרו שגם אתם לא תקנו מוצר שלא ברור לכם לחלוטין מהו או מה מקורו.

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.