בפוסט הקודם חלקתי עמכם כמה רעיונות וטיפים כלליים לבניית תפקידי גיטרה מוצלחים. הפעם אחלוק איתכם את תהליך העבודה וצורת המחשבה שלי כשאני ניגש לבנות תפקידי גיטרה

1. האזינו לשיר כמה פעמים ורשמו לעצמכם הערות

כשאני ניגש לבניית תפקידי גיטרה, אני מאזין לגייד כמה פעמים על מנת להבין את המלודיה, המהלכים ההרמוניים וכו'. אני גם ממפה את מבנה השיר. כל זאת, עוד לפני שאני לוקח גיטרה ליד. לעיתים קרובות הלקוח שולח גם כמה שירים כרפרנס לסאונד ולגישה אותה הוא מחפש, שגם להם אני מאזין. רק לאחר שגיבשתי לעצמי תמונה ברורה של איך המוצר הסופי צריך להישמע, אני מתחיל בתהליך ההקלטה.

2. התחילו מהפזמון

כשאני בונה תפקידי גיטרה אני תמיד מתחיל עם הפזמון. זהו טיפ שלמדתי מאחד הרעיונות עם טים פירס, אחד מנגני הסשנים האהובים עלי. הפזמון הוא בדרך כלל נקודת מיקוד בשיר והוא גם דינמי מאוד. אם תתחילו בפזמון, לרוב תצליחו להימנע מלהכניס את עצמכם לפינה בה הבתים כבר מלאים בתפקידים ואתם צריכים להיאבק על מנת לעשות את הפזמונים גדולים יותר.

3. השתמשו בהכפלות וצידוד להוספת נפח ועניין

תפקידים קצביים זהים המצודדים לכיוונים מנוגדים עובדים נהדר ביצירת סאונד מודרני. אפשר לעשות זאת עם גיטרות אקוסטיות, חשמליות או עם שתיהן. תלוי במה שמשרת את השיר עליו עובדים.
טכניקה נוספת בה אני משתמש לא מעט היא יצירת תפקידים משלימים. לדוגמה, אם תפקיד אחד יורכב מאקורדים מלאים וגדולים, בד"כ אוסיף עליו ארפג'יו תוך שימוש בסאונד אחר. דוגמה נוספת תהיה לנגן רעיון מסוים על הפעמה הראשונה והשנייה, בעוד התפקיד השני ימלא את החלל בין הפעמות.

4. הקפידו לא להעמיס בפתיח, בבתים ובמעברים

לאחר שסיימתי עם הפזמונים אני עובר לפתיח, לבתים ולמעברים. בבתים אני נוטה לבנות תפקידים הרבה יותר קטנים עם הרבה "אוויר" בתוכם. זה מסייע לי ליצור ניגוד בין הבתים לפזמונים בדינמיקה ובסאונד. לרוב אני מכניס תפקיד חדש נוסף באמצע הבית, דבר שיוצר תנועה ובונה מתח ככל שמתקרבים לפזמון.
טיפ נוסף לגבי הבתים אותו למדתי מטים פירס, הוא להוסיף סאונד או תפקיד לא סטנדרטי ואולי אפילו קצת מוזר בבית השני או השלישי. בדרך כלל זה תפקיד שלא יהיה בחזית המיקס אבל בהחלט יורגש ברקע. נסו לשחק עם דיליי הפוך, וואמי, תפקיד או סאונד שמזכיר סינטיסייזר, פילטרים מסוגים שונים, שילובי אפקטים מוזרים או כל דבר אחר העולה בדעתכם. זו הזדמנות נהדרת למצוא את האפקט ההוא ששכחתם בארון וליצור משהו ייחודי.
בפתיחות ובמעברים (שמשתמשים בדרך כלל באותם מהלכים הרמוניים) אני משתדל לבנות תפקידי גיטרה פשוטים שייחרטו בזיכרון. ברוב השירים יהיה צורך גם בתפקיד מלודי שישמש גם בפתיח וגם במעברים. במקרה כזה, קשה מאוד לטעות עם תפקיד המבוסס על המלודיה של השיר.

5. הסי-פארט בדרך כלל דורש משהו ייחודי

ברוב השירים, הסי-פארט מציג רעיונות חדשים, מהלך הרמוני חדש, טוויסט במילים, גרוב תופים שונה וכו'. תזרמו עם זה. ברוב המקרים הוספת סאונד או טקסטורה חדשה לסי-פארט עושה פלאים לשיר. אם הגיטרות שלכם היו נקיות עד עכשיו, נסו לבחור בסאונד מלוכלך. אם הסאונד היה רטוב ואוורירי, נסו סאונד יבש וכבד יותר. לפעמים מספיק להוסיף סאונד אחד חדש לסי-פארט כדי לגרום לו להתבלט ולתפוס את מקומו בשיר.
כדאי גם לנסות להמשיך עם אותו הסאונד לתוך השיא של השיר, אם זה הסולו או הפזמון האחרון

6. אחרי שסיימתם, נסו להמתיק את זה עוד טיפה

אז סיימתם לבנות את תפקידי הגיטרה שלכם ואתם מרוצים מהתוצאה. הבתים מיוחדים, הפזמונים מדליקים והסי-פארט מרים את הכול עוד טיפה. זה הזמן להאזין לשיר פעם נוספת ולבדוק מה ניתן להוסיף כדי להמתיק את התוצאה עוד קצת. לפעמים אפשר להוסיף עוד כמה מעברים בבתים או להכפיל תפקיד מלודי באוקטבה אחרת. אולי כדאי להוסיף שטיח שיוסיף קצת ברק לפזמון. הרעיונות הקטנים האלה יכולים לפעמים לגרום למשהו ממוצע להפוך למשהו שנחרט בזיכרון.

זהו, אני מקווה שנהניתם מהצצה קטנה מאחורי הקלעים של תהליך העבודה שלי. אתם מוזמנים לנסות את הרעיונות האלה בפעם הבאה בה אתם בונים תפקידי גיטרה לשיר. אשמח אם תגיבו עם רעיונות וטיפים משלכם.

כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.