תפקידי גיטרה מוצלחים הם תולדה של יצירתיות וטעם אומנותי, אותם לא ניתן לתרגם למילים. מה שכן ניתן לתרגם למילים הם תהליכי המחשבה והטכניקות השונות, המעורבות בתהליך היצירה.

לפניכם כמה רעיונות וטכניקות לבניית תפקידי גיטרה מוצלחים, אותן פיתחתי במהלך שנים רבות של עבודה כגיטריסט סשנים. בפוסט זה, הראשון מתוך שתיים, אעבור על כמה טיפים כלליים הקשורים לנושא. בפוסט הבא אחלוק איתכם את התהליך האישי שלי לבניית תפקידי גיטרה, שמשמש אותי בכול הפרויקטים שלי.

זיכרו שהגיטרה אמורה להשתלב בשיר ולא להשתלט עליו

הכוונה כאן היא לבנות תפקידי גיטרה שלא יפריעו ו / או יתנגשו עם השירה. ברוב סגנונות המוזיקה, תפקיד הגיטרה הוא לתמוך בשיר. אם התפקיד הוא קיצבי, דאגו להינעל איתו על גרוב התופים. אם התפקיד הוא מלודי, וודאו שהוא לא יפריע לשירה בשום צורה.

אמצו צורת מחשבה “הפקתית”

נסו תמיד לראות את התמונה הגדולה. בנו את התפקידים שלכם בקונטקסט של השיר. השיקול העיקרי שלכם צריך להיות איך התפקיד משרת את השיר. האם התפקיד יפה או מעניין ביחס לשיר או רק בפני עצמו.

צרו לעצמכם מגוון רחב ככל האפשר של סאונדים ו”צבעים”

אם יש לכם מגוון גיטרות/אפקטים/מגברים, נסו לשלב כמה שיותר מהם בתהליך היצירה של תפקידי גיטרה. זה יאפשר לכם ליצור פלטת צבעים מגוונת יותר מבחינת סאונד. אם זה לא המקרה, עדיין תוכלו ליצור הרבה מאוד סאונדים מעניינים על ידי משחק בכפתורים השונים בציוד שלכם, שימוש במצבי פיקאפ שונים, דינמיקה בנגינה וכו’

נסו לשלב בין סאונדים מנוגדים (סאונד יבש עם רטוב / סאונד בהיר עם כהה)

אני נוטה לבנות את רוב התפקידים יחסית יבשים מבחינת אפקטים מבוססי זמן. לרוב אני מתבל זאת על ידי הוספת תפקידים “רטובים” מאוד, המוסיפים קונטרסט מעניין. אני נוקט באותה גישה לגבי סאונדים כהים לעומת בהירים. סאונד צלול ובהיר של טלקסטר עובד נהדר בשילוב עם סאונד כהה וחם של לס-פול.

אין דבר כזה סאונדים קיצוניים או מוזרים מוזרים מדי

אל תפחדו לנסות סאונדים קיצוניים או מוזרים. אין דבר כזה סאונד “רע” כל עוד הוא יושב טוב במיקס. הרבה אנשים יופתעו לגלות עד כמה רע יכולים להישמע לפעמים ערוצי גיטרה כשמבודדים אותם משאר השיר. בספקטרום התדרים יש מקום מוגבל המסוגל להכיל מספר תפקידי גיטרה המנגנים בו זמנית. לפעמים סאונד עם דגש קיצוני על ה – Mid (טווח התדרים האמצעי) הוא הבחירה הטובה ביותר. כעיקרון, נסו לחשוב קצת כטכנאי מיקס ולא כגיטריסט. לא תמיד הסאונד הגדול והמגניב ביותר הוא גם המתאים ביותר.

בסשנים אינטרנטיים, למדו למקסס תוך כדי תנועה

כשאני מקליט תפקידי גיטרה לפרויקט דרך האינטרנט, אני עושה מיקס בסיסי לערוצים השונים תוך כדי תנועה. בדרך כלל מדובר על קצת איקיו וצידוד. לרוב אני חותך הכול מתחת לאזור ה – 100Hz, חותך עד  3dBסביב ה –  450Hz ומוצא טווח תדרים נחמד באזור המיד להגביר, בכל אחד מהערוצים. זה עוזר לי לראות את התמונה הגדולה ולהחליט אם השיר צריך עוד תפקידי גיטרה. בסיום העבודה, אני מייצא את הערוצים כפי שהוקלטו, ללא שום עיבוד, כדי שהטכנאי יוכל לקבל את ההחלטות האלה בשלב המיקס.

הקפידו על מעברים טבעיים בין החלקים בשיר

לפעמים אני אוהב להשוות את המעברים בשיר (לדוגמא בין הבית לפזמון) למסירת המקל במירוץ שליחים. נסו להגניב את תפקיד הגיטרה בפזמון, כמה תיבות לפני סיום הבית. על אותו עיקרון, אל תחתכו את הגיטרה בסיום הבית בצורה חדה. תנו לה לדעוך באופן טבעי לתוך התיבה הראשונה של הפזמון. זה מייצר תחושה יותר טבעית והופך את המעברים ליותר מעודנים ופחות בוטים.

בזאת סיימנו את הטיפים הכלליים. בפוסט הבא אחלוק אתכם את התהליך האישי שלי לבניית תפקידי גיטרה.

כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף…

אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של העמוד.