בחלק הקודם של המדריך, הסברנו מהו בדיוק קומפרסור ואיך הוא עובד. הפעם נתמקד בשימוש בקומפרסור ככלי לעיצוב סאונד גיטרה, בהשפעת המיקום שלו בשרשרת האפקטים על הסאונד הכללי ומה שלא פחות חשוב, מתי לא כדאי להשתמש בקומפרסור.

הקומפרסור ככלי לעיצוב סאונד גיטרה

הקומפרסור ככלי לעיצוב סאונד גיטרה, משמש לעבות את הסאונד ולהדק אותו מבחינת ההגדרה (Definition) והבהירות של הצלילים. הקומפרסור גם מסייע ליישר את הדינמיקה של הנגינה במקרה ועוצמת הנגינה לא אחידה מסיבה זו או אחרת. ניתן להשתמש בקומפרסור גם כאפקט על מנת לעוות את הסאונד בצורה מוחשית, אבל לרוב, השימוש בו הוא הרבה יותר עדין. להלן כמה דוגמאות לשימושים פופולריים בקומפרסור:

  • בסגנון הקאונטרי יש לקומפרסור פופולריות עצומה. אחד הסממנים המובהקים של סגנון זה הוא נגינה של הרבה צלילים במהירות גבוהה, תוך שימוש בהרבה Pull-ofs Hammer-ons ו – Legato הקומפרסור מסייע ב”יישור” העוצמה של הצלילים כך שכל אחד ואחד מהם נשמע באופן ברור וחד.
  • שימוש נפוץ נוסף בקומפרסור מבוסס על העובדה שהקומפרסור משפיע גם על ההתקף (Attack) של הצליל, ובכך משנה את המעטפת שלו. זה שימושי מאוד כשרוצים להוסיף חדות או בהירות לצליל של פריטה עצמה.
  • אחד השימושים הפופולריים ביותר בקומפרסור, נובע מיכולתו להאריך את זמן הדעיכה (Sustain) של הצליל, גם אם הוא נקי, ללא צורך באוברדרייב או דיסטורשן. כשהצליל מתחיל לדעוך, ההשפעה של הקומפרסור על מעטפת הצליל מסייעת לשמר את העוצמה שלו ובכך מאריכה את זמן הדעיכה של הצליל. שימוש זה פופולרי מאוד אצל נגני סלייד וסגנונות אחרים בהם יש צורך להוסיף Sustain לסאונד נקי, כמו גם ברוק ובמטאל, שם זה משמש להוספת Sustain לסאונד “מלוכלך” .

מיקום הקומפרסור בשרשרת האפקטים

למיקום הקומפרסור בשרשרת האפקטים יש השפעה מאד גדולה על הסאונד הסופי. כעיקרון, ככל שהקומפרסור ימוקם מאוחר יותר בשרשרת, כך השפעתו על התוצאה הסופית תהיה גדולה יותר. מיקום הקומפרסור בתחילת השרשרת יאפשר לשאר האפקטים לעצב את הדינמיקה של הצליל. מיקום הקומפרסור בסוף השרשרת יאפשר לקומפרסור לדחוס את האות המגיע משאר האפקטים וזה מה שיעצב את הסאונד הסופי. הרוב המוחלט של הגיטריסטים (אם לא כולם), משתמש באחת משתי אפשרויות למיקום הקומפרסור.

קומפרסור בתחילת השרשרת

מיקום הקומפרסור בתחילת השרשרת, מיד אחרי הגיטרה (או הטיונר), הוא כנראה הבחירה הנפוצה ביותר. הרבה גיטריסטים בוחרים לעבוד בדרך זו מכיוון שהקומפרסור מיישר את הדינמיקה של הסאונד כבר בתחילת השרשרת,  כך שהסאונד הנכנס לאוברדרייב/דיסטורשן אחיד יותר ויש בו פחות הפרשי עוצמה, מה שתורם לקבלת Sustain. מיקום הקומפרסור בתחילת השרשרת גם מונע ממנו לדחוס את הסאונד שיוצרים שאר האפקטים.

קומפרסור אחרי האוברדרייב/דיסטורשן

בחירה פופולרית נוספת היא מיקום הקומפרסור אחרי האוברדרייב/דיסטורשן (אבל לפני שאר האפקטים). באופן טבעי, אוברדרייב ודיסטורשן דוחסים את הסאונד ברמה מסוימת. מיקום הקומפרסור אחרי אפקטים מסוג זה יכול להוסיף הרבה חום והגדרה (Definition) לסאונד ה”מלוכלך”. זאת בניגוד למיקום הקומפרסור לפני האוברדרייב/דיסטורשן (כמו בדוגמה הקודמת), שבמקרה של דחיסה מוגזמת יקבלו אות חלש/דחוס מידי והתוצאה תהיה סאונד רזה ובוצי. במיקום הזה, במידה והאוברדרייב או הדיסטורשן כבויים, השפעת הקומפרסור תהיה זהה להשפעתו כשהוא ממוקם בתחילת השרשרת.

מתי לא להשתמש בקומפרסור

אחרי שבחנו את השימושים השונים של הקומפרסור והתרומה שלהם לסאונד שלנו, כדאי לקחת בחשבון שיש מקרים בהם שימוש בקומפרסור עשוי דווקא לפגוע בסאונד. נניח לדוגמה שבשיר מסוים יש קטע שקט אותו אתם רוצים לפרוט ברכות, באמצעות האצבעות, ולהעלות את עוצמת הפריטה בהדרגה. עם קומפרסור כבוי, הפריטה באצבעות תפיק צליל רך בעוצמה נמוכה והדינמיקה של הנגינה תהיה בשליטתכם המלאה. לעומת זאת, עם קומפרסור פועל, הפריטה הרכה באצבעות תשמע לא טבעית, עוצמתה הראשונית תהיה גבוהה מידי, ולנסיונות להגביר את העוצמה לא תהיה השפעה מספקת מכיוון שהקומפרסור יגביל את הפרשי העוצמה וינסה להשוות אותם.

לסיכום, הקומפרסור יכול לסייע לכם למצוא איכויות חדשות בסאונד שלכם. הוא יכול לעבות את הסאונד הנקי שלכם ולהוסיף לו חיים. הוא יכול לעזור לכם להתגבר על בעיות של אחידות בנגינה ולהוסיף לכם Sustain. מצד שני, חשוב לקחת בחשבון שבמקרים מסוימים הסאונד שלכם יישמע טוב יותר ללא קומפרסור. הדרך היחידה להחליט מה מתאים לכם היא פשוט לנסות. נסו למקם את הקומפרסור בנקודות שונות בשרשרת, לכוון אותו בצורות שונות, עד שבסופו של דבר תגלו מה “עובד” בשבילכם.